WAŻNE informacje i porady, jak przygotować pliki produkcyjne do druku
PLIKI PRODUKCYJNE
Wydawałoby się, że nie jest to najprostsza sprawa, ale pomożemy Ci w tym. Poniżej kilka przydatnych informacji, które pomogą Ci w tej kwestii.
Poniżej podstawowe informacje i ciekawostki dotyczące przygotowania plików. Znajdziesz tu sporo informacji i porad dotyczących czcionek, kolorystyki, rozdzielczości, a także technicznych zasad przygotowania plików w różnych programach graficznych.
Pomoc. Jeżeli masz jakiekolwiek pytania dotyczące przygotowania plików, to skontaktuj się z nami, najlepiej mailowo, opisując problem – mail pomoc graficzna
Formaty plików. W jakich formatach zapisywać pliki do druku?
Pliki powinny zostać przesłane w formatach: PDF, TIF, PSD lub JPG zapisane w kolorystyce CMYK. Dopuszczamy możliwość przesyłania plików przygotowanych w programie COREL DRAW. Pliki te jednak nie są plikami postscriptowymi i w ich przypadku nie jesteśmy w stanie wziąć na siebie odpowiedzialności za ewentualne błędy powstałe w druku. Zawsze przed oddaniem pliku do druku będziesz miał możliwość akceptacji podglądu.
Na Twoje życzenie możemy wysłać Ci odpowiedni szablon do przygotowania grafiki, gdzie znajdziesz linie pomocnicze, na bazie których możesz poprawnie zaprojektować swoją grafikę.
Corel Draw. Pliki z programu Corel Draw
Umożliwiamy przesyłanie plików CDR, możesz nam je dostarczyć dowolnie wybraną metodą. Plik zostanie przez nas zamieniony na format PDF. Pamiętaj, aby przed wysłaniem pliku zamienić wszystkie teksty na krzywe. Pliki CDR nie są plikami postscriptowymi i w ich przypadku nie jesteśmy w stanie wziąć na siebie odpowiedzialności za ewentualne błędy powstałe w druku.
Rozdzielczość. Jakiej rozdzielczości powinny być obrazy zamieszczone w projekcie?
Dla zachowania dobrej jakości wydruku zdjęcia powinny mieć rozdzielczość:
- dla druku offsetowego minimum 200 dpi
- dla druku cyfrowego minimum 100 dpi
- w grafikach wielkoformatowych, np. billboardach dopuszczalne są niższe rozdzielczości – od 30 dpi. ale optymalna rozdzielczość to 75-150dpi
Format netto
Faktyczny format wydruku po przycięciu (tabelka formatów)
Format brutto
Format brutto jest to format netto powiększony o spad po 2 mm dla każdego z boków. Spad to obszar dookoła Twojej grafiki, który usuwany jest podczas procesu przycinania. Wszystkie tła użyte w grafice (np. zdjęcia) powinny dochodzić do krawędzi pliku.
Wewnętrzny margines
Wewnętrzny margines jest liczony od każdego boku (format netto). Wewnętrzny margines jest to obszar, w którym nie powinny znajdować się żadne istotne informacje, takie jak teksty lub logo. W przypadku wizytówek przyjmujemy po 2‑3mm marginesu wewnętrznego, a w przypadku większych formatów to ok. 5mm
Uszlachetnienie
Przy dwustronnym wydruk możemy uszlachetnić jedno- lub dwustronnie. Uszlachetnienie jednostronne wykonujemy zawsze na awersie.
Jak przygotować plik z białym poddrukiem
W aplikacji do grafiki wektorowej (Corel DRAW lub Adobe Illustrator) utwórz dokument zawierający spady 2mm.
Na nowo utworzonej warstwie stwórz projekt graficzny.
Utwórz kolejną warstwę o nazwie White, nadaj jej kolor dodatkowy (spotowy), umieść ją ponad warstwą zawierającą projekt; skopiuj z warstwy projektu elementy grafiki, które mają zostać poddrukowane (wszystkie elementy grafiki do poddruku muszą posiadać postać wektorową) i wklej je na warstwę White.
Ewentualnie występujące bitmapy w poddruku należy obrysować do kształtu, po obrysowaniu usunąć bitmapy i pozostawić kształt wektorowy. Obiekty występujące na warstwie White posiadać powinny wypełnienie i obrys o nazwie White, z nadanym atrybutem nadruku (overprintu).
Nie zalecamy stosowania poddruku dla drobnych tekstów i obiektów, najlepsze efekty uzyskać można stosując poddruk 100%, niemniej możliwe jest wykonanie w projekcie poddruku przejścia tonalnego – w tej sytuacji część grafiki przyjmie barwę podłoża, na którym odbywa się zadruk. Maska UV Projekt, który ma zostać uszlachetniony lakierem wybiórczym, powinien posiadać dodatkową stronę z maską UV, którą przygotować należy wg poniższych wytycznych:
- maska lakierowania powinna być przygotowana w aplikacji do grafiki wektorowej, np. InDesign, Illustrator, Corel Draw z zastosowaniem wypełnień składających się ze 100%K (nierastrowanych). Dopuszczalne jest przygotowanie maski lakieru z użyciem mapy bitowej, jednak mapa bitowa koniecznie powinna być zapisana w projekcie jako czarno-biała z głębią 1bit. W projekcie maski należy unikać stosowania linii o grubości mniejszej niż 1pkt, wskazane jest również aby teksty podlegające lakierowaniu były kroju prostego o wielkości min. 14pkt
- elementy znajdujące się na stronie z maską UV koniecznie muszą znajdować się w tych samych pozycjach, w których znajdują się elementy projektu – tak, aby w całości zakrywały elementy projektu.
Lakierowanie. Co to jest lakier dyspersyjny? Co to jest lakier offsetowy? Czym różnią się one od lakieru UV?
Celem stosowania lakieru jest zabezpieczenie i uszlachetnienie druku. Lakier dyspersyjny występuje w wersji mat i połysk. Zastosowanie go nadaje odpowiedni efekt gotowemu produktowi. Lakier offsetowy przypomina bezbarwną farbę i przede wszystkim zabezpiecza druk. Lakier UV może być położony na całym produkcie lub wybiórczo na pewnych jego elementach.
Gramatura papieru. Co oznacza gramatura papieru? Jak duża jest różnica między gramaturą 90 a 300g?
Gramatura jest to wyrażona w gramach masa papieru przypadająca na 1m². Im wyższa gramatura, tym papier jest grubszy, sztywniejszy i mniej przezroczysty. Dobór gramatury ma istotne znaczenie dla funkcjonalności produktu. Przykładowo niskie gramatury papieru od 90 do 150g/m² idealnie nadają się do druku ulotek i broszur informacyjnych, natomiast papier o gramaturze 300 – 350 g/m² można wykorzystać przy produkcji teczek, wizytówek czy zaproszeń.
RGB a CMYK. Jaka jest różnica pomiędzy przestrzeniami barw RGB i CMYK?
Zasadnicza różnica to ilość kolorów jaką możemy uzyskać w tych przestrzeniach barwnych. Przestrzeń RGB to model barw wynikający z właściwości, jakie ma ludzkie oko. W oku wrażenie widzenia dowolnej barwy można wywołać przez zmieszanie w ustalonych proporcjach trzech wiązek światła o barwie czerwonej, zielonej i niebieskiej. Przestrzeń barwna CMYK jest zestawem czterech podstawowych kolorów farb drukarskich, stosowanych powszechnie w druku kolorowym w poligrafii oraz metodach pokrewnych – CYAN (jasnoniebieskiego), MAGENTA (purpurowego), YELLOW (żółtego) i BLACK (czarnego).
Różnice kolorystyczne. Skąd biorą się różnice kolorystyczne między wydrukiem a tym, co widać na monitorze komputera.
Różnice te wynikają ze zdolności odwzorowania kolorów na danym urządzeniu cyfrowym. Dla każdego jest ona inna. Maszyny drukujące czy drukarki ze względów technologicznych nie są w stanie oddać identycznych barw jak te widziane na większości monitorów.
Czy materiały mogą być drukowane w innej kolorystyce niż CMYK, np. w kolorach specjalnych – Pantone?
Oczywiście, druk w innej kolorystyce niż CMYK jest możliwy, ale ze względu na to, że są to kolory specjalne, musisz liczyć się z większymi kosztami.
Przesyłanie plików. Jak mogę przesłać pliki do zlecenia?
Możesz wysłać do nas plik e-mailem, jednak jego wielkość nie może przekroczyć 15 MB. W przypadku większych plików sugerujemy skorzystanie z takich stron jak wetransfer.com lub gdzie możesz wgrać swoje pliki, a nam udostępnić link (wgranie i przesłanie plików do 2GB jest bezpłatne)
Pomoc w przygotowywaniu, dostosowaniu oraz przesyłaniu plików.
Oczywiście, że tak.
Jesteśmy do Twojej dyspozycji! Wskażemy Ci najlepszy sposób przygotowania i przesłania plików oraz odpowiemy na inne pytania.
mail: mail pomoc graficzna telefon: 792 682 080 telefon: 794 682 080
zespół COOKIE PRINTERS